مشاوره تلفنی رزرو وقت
خدمات ویژه برای شرکت های ثبت شده در آلمان

فرهنگ تجارت در آلمان

فرهنگ تجارت در آلمان

اساس فرهنگ کسب و کار در آلمان بر برنامه ریزی و کمال گرایی بنها نهاده شده است.  روابط تجاری بسیار رسمی است و نظم ، حریم خصوصی و درستکاری از ارزش های بنیادی است . سلسله مراتب مدیریتی در شرکتها مورد احترام است و فرایند تصمیم گیری در راس شرکت انجام می شود.

آلمانی ها به مدیران بالا دست و کارکنان  زیردست احترام می گذارند و به ندرت با تصمیمات گرفته شده در راس مدیریت مخالفت می کنند. آلمانی ها برای انجام کار و شغل نیازی به روابط شخصی ندارند و زندگی شخصی آنها از روابط کاری کاملاً متمایز است.

برای ایجاد و حفظ روابط تجاری ، پیروی از پروتکل تعیین شده و رعایت تشریفات و سبک  ارتباطات ضروری است و برای ایجاد رابطه نزدیک تر فقط در مراسمی که ممکن است با حضور مشتری در محافل صرف غذا یا نوشیدنی تدارک دیده شود حضور خواهند داشت . معرفی یک شرکت توسط شخص ثالث برای آلمانیها ارزشمند است لذا جهت ارتباط با شرکتهای آلمانی در صورت نیاز می توانید از طریق نمایندگی های مجاز و یا از طریق اتاق بازرگانی اقدام نمایید .   

بهتر است برای شناسایی مخاطب صحیح ابتدا از طریق تلفن با فرد مورد نظر در تماس باشید و سپس از طریق ایمیل به علاقه خود جهت همکاری تاکید نمایید و ترتیب جلسه دهید. قرار ملاقات ها معمولاً از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر تنظیم می شود. ساعت صرف ناهار 1 بعد از ظهر تا 3 بعد از ظهر می باشد و از پیشنهاد تنظیم قرار در عصر جمعه خودرای نمایید.  

سعی کنید 5 دقیقه قبل از قرار در محل جلسه حضور داشته باشید ودر صورت بروز هر گونه تاخیر ، حتما موضوع را به طرف مقابل اطلاع دهید. وقتی برای اولین بار با کسی ملاقات می کنید ، یک دست کوتاه و محکم بدهید و تماس چشمی را حفظ کنید ، اما از خیره شدن به طرف مقابل برای مدت طولانی پرهیز کنید.

فاصله قابل قبول را با طرف مذاکره کننده حفظ کنید و اگرایشان دارای تحصیلات در مقطع دکتری هستند حتما آنها را با عنوانی که دارندخطاب کنید. عناوین دانشگاه برای آلمانی ها مهم است.هدایای تبلیغاتی معمولا در جلسات تجاری رد و بدل نمی شود ، اما هدایای کوچک ممکن است در نتیجه گیری موفقیت آمیز در مذاکرات مناسب باشد.

لباس حاضرین در جلسه رسمی است .مردان باید کت و شلوار و کراوات بپوشند در حالی که زنان باید کت و شلوار بپوشند. کارتهای تجاری (بیزینس کارت) بلافاصله پس از شروع جلسه مبادله می شوند.ضروری است کارتها به زبان انگلیسی باشند .

شرکتهای آلمانی معمولا ترجیح می دهند در مذاکرات کوتاه و مفید شرکت کنند .برای شرکت در جلسات ضروری است که به خوبی آمادگی داشته باشید و استدلال های محکمی داشته باشید زیرا آلمانی ها غالباً انتظار دارند در قبال سوالات خود پاسخ های مستند و آموزنده ای دریافت نمایند.

در طول جلسه از بیان هر گونه طعنه اجتناب کنید و کلام طرف مقابل را قطع نکنید.

حفظ ارتباط مستقیم چشمی هنگام صحبت ضروری است . اگر آمادگی لازم را برای مشارکت در موضوع مطرح شده ندارید، سکوت کنید. فرهنگ پذیرایی (نهار تجاری ) در آلمان کمتر از سایر کشورهای اروپایی رواج دارد.

دیدارهایی که بعدا در قالب پذیرایی در رستوران برگذار می شود فرصتی است جهت نزدیک تر شدن و صمیمی شدن با طرف تجاری که می تواند با دعوت از طرف مقابل به کشور خود و پذیرایی متقابل جبران شود.