مشاوره تلفنی رزرو وقت
خدمات ویژه برای شرکت های ثبت شده در آلمان

آمیخته بازاریابی (7P) - بخش اول

آمیخته بازاریابی (7P)

آمیخته بازاریابی یا آمیزه بازاریابی با اصطلاح انگلیسی Marketing Mix در واقع یک مدل بازاریابی است که به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را بهتر بشناسید، آن را بهتر مدیریت کنید تا سود بیشتری به دست آورید.

موفقیت در تجارت چندان هم دشوار نیست. کافی است بدانید چه محصول و خدماتی را در چه زمانی و در چه مکانی و با چه قیمتی عرضه نمایید. اگر مایل هستید بدانید که این فرمول آسان چگونه در یک تجارت موفق عمل می کند با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به موضوع آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) و به صورت ویژه تر مدل 7 پی (7P) را با هم بررسی کنیم.

در این مقاله سعی می کنیم تا مروری داشته باشیم به مجموعه پارامترهای 7P که آشنایی با آنها می تواند برای متقاضیان ثبت شرکت در آلمان به منظور درک عمیق تر از نیاز مشتریان و نهایتاً فروش بیشتر محصول و خدمات موثر باشد.

 

آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست؟

اصطلاح Marketing Mix اولین بار توسط Neil Borden در سال 1949 به کار برده شد. Mc Carthy در سال 1960 چهار پارامتر اساسی در ساخت بازاریابی میکس را با عناوین محصول، قیمت، تبلیغات و مکان مطرح نمود. به گفته مک کارتی بازاریابان به هنگام نوشتن یک برنامه بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی از این متغیرها استفاده می کنند. در سال 1981، Bernard Booms و Mary Bitner متغیرهای دیگری را با عنوان نیروی انسانی، پروسه و شواهد فیزیکی به آن اضافه نمودند و مدل 7P شکل گرفت.

 

هر چند موضوع اصلی وب سایت ما ثبت شرکت در آلمان است اما بر خود لازم دانستیم تا همه جوانب تجارت و بازاریابی را به صورت پایه ای برای شما عزیزان مورد بررسی قرار دهیم. در مقاله زیر نیز می توانید اطلاعاتی درباره تاریخ تجارت به دست آورید.

تاریخ تجارت

 

مدل 7P در آمیخته بازاریابی

مدل 7P مجموعه ای از تاکتیک های بازاریابی است که می توان از ترکیب آنها برای جلب رضایت مشتریان در بازار هدف استفاده کرد. این هفت پارامتر عبارتند از محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغات (Promotion)، مکان توزیع (Place)، نیروی انسانی (People)، شواهد عینی (Physical Evidence) و فرایند (Process).

کنترل این تاکتیک ها و چگونگی استفاده از آنها متناسب با نوع بازاری که در آن فعالیت می کنید، متفاوت است. آنچه مهم است چگونگی ترکیب این تاکتیک ها است که به شما کمک خواهد کرد تا به درستی پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشید.

اساسا شناخت بازار هدف یکی از مهم ترین اصول موفقیت در مشاغل گوناگون است. عدم شناخت بازار هدف نوعی خودکشی کارآفرینی است و نتیجه ای به جز شکست در پی نخواهد داشت. از سوی دیگر اگر درک عمیقی از بازار هدف داشته باشید جریانی از موفقیت و سودآوری را به سوی خود جلب خواهید نمود. اجازه بدهید تا این هفت متغیر مدل 7P را به صورت خلاصه مرور کنیم:

 

  • محصول (Product) در مدل 7P

محصول کالایی است که برای تأمین نیازهای گروه خاصی از افراد ساخته شده است. این محصول می تواند نامحسوس یا ملموس باشد زیرا می تواند در قالب خدمات یا کالا عرضه شود. شما باید از داشتن کالای مناسب و مورد نیاز بازار خود اطمینان حاصل کنید؛ بنابراین در طی مراحل تولید یک محصول، بازاریاب باید تحقیقات گسترده ای در مورد چرخه عمر کالایی که ایجاد می کند، انجام دهد. یک محصول دارای چرخه عمر خاصی است که شامل مرحله رشد، مرحله بلوغ و مرحله کاهش فروش می باشد.

بازاریابان باید همواره از خودشان این سؤالات را بپرسند:

"چه کاری می توانم انجام دهم تا محصول بهتری نسبت به رقبای خود به مردم ارائه دهم؟ مشتری از خدمات یا محصول ما چه چیزی می خواهد؟ مشتری چگونه از آن استفاده خواهد کرد؟ محصول ما باید چه ویژگی هایی برای پاسخگویی به نیاز مشتری داشته باشد؟ آیا محصول ما از محصولات رقبا متفاوت است؟ آیا ممکن است برخی از ویژگی های محصول ما مورد نیاز مشتری نباشد؟ محصول ما چگونه به نظر می رسد؟ آیا از نام، اندازه، رنگ و بسته بندی مناسبی استفاده شده است؟" و ده ها سوال دیگر که پاسخ به آنها می تواند در ارتقا کیفیت محصولات تولید شده موثر باشد.

 

 نمایندگی فروش و توزیع کننده کالا یکی از اهداف شما پس از ثبت شرکت در آلمان می تواند باشد. مقاله زیر را در این باره مطالعه کنید.

نماینده فروش و توزیع کننده

 

 

ما در این مقاله که قسمت اول آمیخته بازاریابی است به بررسی 3 متغیر محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغات (Promotion) می پردازیم.

 

  • قیمت (Price) در مدل 7P

قیمت محصول اساساً مبلغی است که مشتری برای لذت بردن از آن پرداخت می کند. قیمت یکی از مؤلفه های مهم در آمیخته بازاریابی است زیرا سود و بقای شرکت شما را تعیین می کند. تنظیم قیمت محصول تأثیر زیادی در کل استراتژی بازاریابی و همچنین تأثیر بسیار زیادی بر میزان فروش و تقاضای محصول دارد. مشتری ها در بازار هدف بعید است که مایل به پرداخت قیمت بالایی در قبال دریافت محصول و خدمات از شرکت های نوپایی باشند که تازه وارد بازار شده اند و هنوز نامی برای خود ایجاد نکرده اند. اگرچه ممکن است در آینده مایل به پرداخت پول بیشتری باشند ولی برای یک تجارت تازه متولد شده این موضوع به آسانی اتفاق نخواهد افتاد.

 همیشه به یاد داشته باشید که قیمت پایین معمولاً به معنای کالای زیرین در نگاه مصرف کنندگان است زیرا کالای شما را با یک رقیب مقایسه می کنند؛ در نتیجه، قیمت بسیار بالا باعث می شود که هزینه ها از مزایای مشتریان بالاتر برود و از این رو، ارزش پول مشتری نسبت به محصول شما ارزشمندتر خواهد شد و در نهایت حاضر به پرداخت نخواهند شد.

 همیشه در هنگام تعیین قیمت محصول این سوالات را از خود بپرسید: تولید این محصول چقدر برای شما هزینه داشته است؟ ارزش محصول درک شده مشتریان چیست؟ آیا ممکن است با کاهش جزئی قیمت سهم بیشتری از بازار را بدست آورید؟ آیا قیمت فعلی محصول می تواند در رقابت با محصولات مشابه در بازار باشد؟

 

شما برای شروع هر کسب و کاری نیاز دارید تا بیزینس پلنی را برای آن طراحی و ترسیم کنید. در مقاله زیر بیشتر درباره بیزینس پلن به ویژه با محوریت ثبت شرکت در آلمان برای شما صحبت می کنیم.

ثبت شرکت در آلمان؛ بیزینس پلن

 

  • تبلیغات (Promotion) در مدل 7P

تبلیغات شامل کلیه راه هایی است که شما برای معرفی محصولات و یا خدمات و نحوه خرید و فروش آن به مشتریان از آنها استفاده می کنید. این روش های ارتباطی شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، رسانه های چاپی، تبلیغات اینترنتی و غیره است. به نظر می رسد تبلیغات در دوران معاصر از آفلاین به دنیای آنلاین تغییر کرده است.

شرکت های بزرگ و کوچک در هر صنعت به طور مداوم فروش محصولات و خدمات خود را با روش های مختلف تبلیغ آزمایش می کنند و در اینجا این قانون وجود دارد که هر روش بازاریابی و فروش که شما امروز استفاده می کنید، دیر یا زود متوقف خواهد شد و شما به رویکردهای جدید فروش، بازاریابی و تبلیغات با استفاده از استراتژی های جدید نیاز خواهید داشت. تغییرات کوچک در نحوه تبلیغ می تواند منجر به تغییرات چشمگیری در میزان فروش شود و در این بین تبلیغات در شبکه های اجتماعی می تواند به عنوان ابزاری در موضوع بازاریابی ویروسی یا سینه به سینه بیزینس شما را بر سر زبانها بیندازد.

در ایجاد یک استراتژی مؤثر در تبلیغ محصول و خدمات خود، باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:

"چگونه می توانید پیام های بازاریابی را برای خریداران بالقوه خود ارسال کنید؟ بهترین زمان برای تبلیغ محصول چه زمانی است؟ آیا از طریق تبلیغات تلویزیونی به مخاطبان و خریداران بالقوه خود خواهید رسید؟ آیا بهتر است از رسانه های اجتماعی در تبلیغ محصول استفاده کنید؟ استراتژی تبلیغاتی رقبای شما چیست؟"

 

 

در بخش دوم از این مقاله به بررسی 4 پارامتر دیگر در موضوع 7P خواهیم پرداخت. بخش دوم مقاله آمیخته بازاریابی (7P) را در زیر بخوانید.

آمیخته بازاریابی (7P) – بخش دوم