مشاوره تلفنی رزرو وقت
خدمات ویژه برای شرکت های ثبت شده در آلمان

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)

بازاریابی یکی از بخش ‌های اساسی در تجارت است. در این مقاله یکی از تکنیک ‌های کاربردی در بازاریابی را با عنوان نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) بررسی می کنیم.

شرکت ‌ها از استراتژی ‌های گوناگون برای جذب مشتری در بازار‌های مختلف استفاده می کنند. اگر شما هم در جستجوی ایده ‌های جدیدی برای افزایش فروش خود هستید، این مقاله را مطالعه کنید تا با تکنیک منحصر به فرد نیچ مارکتینگ و مزایای آن آشنا شوید. شما می توانید از این تکنیک برای ایجاد بیزینس خود استفاده کنید حتی اگر بازاری که در آن مشغول به فعالیت هستید اشباع شده باشد.

 

حوزه اصلی و تخصصی گروه ما ثبت شرکت در آلمان و اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت است. در این باره بیشتر بدانید.

ثبت شرکت در آلمان

اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

Niche در زبان انگلیسی به معنای طاقچه یا تو رفتگی دیوار است. نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) نوعی از بازاریابی است که در آن تبلیغات فقط بر روی بخش خاصی از بازار متمرکز است. شرکت ‌ها از این روش بازاریابی برای توسعه فعالیت ‌های خود بهره برداری می کنند. این روش بازاریابی با شناخت نیاز‌های بخشی از بازار و ارائه خدمات و محصولات به آن شکل می گیرد. شرکت ‌ها از این روش برای حل مشکلات بخش کوچکی از مشتریان بهره می برند و از آنجایی که رقبای زیادی در این بازار‌ها وجود ندارد از یک مزیت رقابتی خوب برخوردار هستند.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) الزاما به بازار‌های کوچک اطلاق نمی شود اما شامل گروه ‌های کوچکی از مشتریان است که نیاز منحصر به فرد یا خاصی دارند. یک شرکت با ورود به چنین بازاری می تواند پیشگام باشد. اگرچه ورود رقبا به این بازار می تواند در هر زمانی صورت پذیرد اما پیشگام بودن در هر بازاری مزایایی ویژه خود را دارد.

از سویی باید بدانیم که ورود به این نوع از بازار‌ها همیشه سود آور نیست و اگر قبل از ورود به آن تجزیه و تحلیل مناسبی انجام نشده باشد، ممکن است به از دست رفتن منابع مالی یک شرکت ختم شود؛ لذا ضروری است تا شرکت ‌ها ابتدا به آنالیز بازار بپردازند و سپس از نیچ مارکتینگ برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری نمایند.

صنایع پوشاک یکی از بارزترین گروه ‌هایی است که از روش نیچ مارکتینگ استفاده می کند. صنعت پوشاک یک صنعت اشباع شده است اما تولیدکنندگان همچنان می توانند گوشه ‌هایی از این بازار را پیدا کنند که در آن فروش خود را افزایش دهند. تولید لباس‌های سایز بزرگ و یا پوشاک ویژه زنان باردار مثال ‌هایی از نیچ مارکت است که تولید کنندگان کوچک و متوسط بدون حضور رقبای قدرتمند می توانند از آن بهره برداری نمایند.

 

سطح بندی محصولات از جمله موضوعات مهم در بازاریابی است. آشنایی با سطوح مختلف یک محصول به ما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت یک محصول را بهتر بشناسیم و بتوانیم با تجزیه و تحلیل مناسب نقاط ضعف را برطرف و یا پتانسیل فروش را افزایش دهیم. در این باره بیشتر بدانید.

سطح بندی محصولات در بازاریابی

 

مزایای نیچ مارکتینگ

در ادامه به معرفی مزایای نیچ مارکتینگ می پردازیم. آشنایی با نیچ مارکتینگ و مزایای آن برای شروع یا ادامه هر فعالیت تجاری ضروری است.

  • رقیب کمتر

اولین فایده در نیچ مارکتینگ کم بودن تعداد رقباست. اگر قبل از رقبای خود بتوانید نیاز بخشی از مخاطبان یک بازار را شناسایی کنید، نه تنها از سود بالایی منتفع خواهید شد بلکه از نبود رقبا در این بازار هم لذت خواهید برد؛ چرا که شما نیازی به محدود کردن قیمت‌های خود به دلیل حضور رقبا نخواهید داشت اما همانطور که قبلا به آن اشاره شد، ورود به این بازار مستلزم انجام یک تجزیه و تحلیل مناسب است. شما باید به دلایل عدم حضور رقبای دیگر به این بازار‌ها آگاه باشد. اگر رقبای شما به دلیل سود آور نبودن این بازار به آن وارد نمی شوند و یا اگر این بخش از بازار را آگا‌هانه کنکاش نمی کنند، باید وسواس بیشتری به خرج دهید. تنها دلیلی که می تواند شما را در ورود به این نوع بازار‌ها تشویق کند این است که رقبا نتوانند نیاز بازار را برآورده کنند.

 

  • بهبود روابط با مشتریان

یکی دیگر از مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ بهبود روابط با مشتریان است. وقتی شما بر روی گروه خاصی از مشتریان تمرکز دارید فرصت بیشتری برای ایجاد ارتباطات شخصی خواهید داشت. در این روش بر خلاف سایر روش‌های بازاریابی شما تبلیغات وسیعی برای مخاطبان انبوه ندارید بلکه با ایجاد رابطه ای نزدیک تر با مشتریان خود خدمات شخصی سازی شده ای را به آن‌ها ارائه خواهید کرد.

 

 

13 ریسک در تجارت همان چیزی است که صاحبان کسب و کار باید بدانند. در این مقاله به 13 نوع خطر تجاری که می تواند هر شرکتی را تهدید کند، می پردازیم.

13 ریسک در تجارت

 

  • فواید حاصل از بازاریابی د‌هان به د‌هان

مردم در نیچ مارکت معمولا با هم در ارتباط هستند و اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. بعنوان مثال اگر شما در زمینه خدمات پذیرایی فعالیت می کنید و بر اساس نیاز‌های فردی هر مشتری خدماتی را ارائه می دهید، می توانید از مزایای این نوع بازاریابی به خوبی بهره مند شوید. اگر در بین مشتریان شما شخصی با بیماری دیابت وجود داشته باشد و شما برای این فرد غذای مورد نیاز را عرضه کنید، از آنجایی که این شخص احتمالا در ارتباط با بیماران دیابتی دیگر هم قرار دارد، می تواند خدمات شما را به دیگران معرفی کند. بازاریابی د‌هان به د‌هان بدون هیچگونه هزینه می تواند مشتریان وفاداری را برای شما به همراه آورد.

 

  • حضور بهتر در بازار

نیچ مارکت به تقویت موقعیت شما در بازار کمک می کند و به مشتریان نشان می دهد که چگونه به مشکلاتی که توسط سایر بنگاه‌ها نادیده گرفته شده است، اهمیت می دهید. این موضوع باعث خوشحالی مشتریان خاص شما خواهد شد و تصویر بهتری را در ذهن آن‌ها ایجاد خواهد کرد. در این نوع از بازاریابی شما با جمعیت کمتری از مشتریان روبرو هستید و اگر همین گروه کم شما را به رسمیت بشناسند بهتر از آن است که مخاطبان انبوهی صرفا شما را بشناسند ولی به رسمیت نشناسند.

 

  • استفاده مؤثر از منابع

ایجاد استراتژی‌های بازاریابی به صرف زمان و تلاش زیادی نیازمند است. شرکت‌ها برای به کار گیری یک روش مناسب در بازاریابی باید مخاطبان خود را بخوبی بشناسند و شناخت مخاطبین به تحقیق عمیق بازار نیازمند است که هزینه ‌های هنگفتی به همراه خواهد داشت و متاسفانه در بسیاری از موارد شرکت ‌ها پس از تقبل هزینه ‌های هنگفت همچنان در شناخت دقیق مشتری‌ها ناکام هستند. اما در نیچ مارکتینگ شرکت‌ها بر روی بخش مشخصی از بازار تمرکز دارند که در آن نیاز مخاطبان مشخص است و زمانی که یک شرکت به این نیاز آگاه باشد دلیلی برای صرف هزینه ‌های هنگفت تحقیق در بازار وجود ندارد و این منابع مالی می تواند در جهت بهبود کیفیت محصول و خدمات هزینه شود.

 

  • شانس تبدیل شدن به یک پیشگام

هر فردی مایل است که در بیزینس خود پیشگام باشد. پیشگام بودن مزایایی دارد چرا که شما مهم ترین بخش از سهم بازار را در دست خواهید داشت و هر کسی که از شما پیروی کند سهم کوچکتری خواهد داشت. شما رهبر بازار خواهید بود و امتیازات خاصی را برای تصمیم گیری در مورد قیمت محصول و خدمات خواهید داشت. علاوه بر این ممکن است که در شروع به فعالیت آن را بعنوان یک نیچ مارکت در نظر بگیرید ولی به مرور زمان تبدیل به یک بازار تمام عیار شود.

 

آمیخته بازاریابی (7P) در واقع یک مدل بازاریابی است که به شما کمک می کند تا کسب و کارتان را بهتر بشناسید، آن را بهتر مدیریت کنید تا سود بیشتری به دست آورید. با مطالعه مقالات زیر در این باره بیشتر بدانید.

آمیخته بازاریابی (7P)

آمیخته بازاریابی (7P) – بخش دوم

 

  • به دست آوردن مشتری ‌های وفادار

نیچ مارکتینگ برای شما مشتریان وفادار را به ارمغان می آورد. شما در این نوع از بازاریابی نیاز‌های خاص مشتریان را برطرف می کنید و برای مشکلاتی که مردم از آن‌ها رنج می برند، راه حل ‌هایی ارائه خواهید داد. وقتی به یک مشتری ثابت می شود که یک شرکت به مشکلاتش اهمیت می دهد، برای آن شرکت تبدیل به یک مشتری وفادار خواهد شد. مشتریان وفادار مشتریانی هستند که برای موفقیت و بقای یک شرکت حضورشان الزامی است.

 

  • هزینه کمتر

نیچ مارکتینگ در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی هزینه کمتری دارد. همچنین برای تولید یک محصول به سرمایه کمتری نیاز خواهید داشت چون هدف شما تولید محصول در تعداد انبوه نیست. شما برای بازاریابی با هزینه ‌های هنگفتی مواجه نخواهید شد. سایز نیچ مارکت ‌ها کوچک است و شما به روش ارتباطات شخصی می توانید با مشتری ‌های خود در تماس باشید مثلا از طریق ایمیل و یا تلفن. در واقع مشتریان شما به نوعی طرفداران شما هستند که به روش د‌هان به د‌هان محصول و خدمات شما را به دوستان و خویشاوندان خود معرفی خواهند کرد.

 

  • ریسک کمتر

یک شرکت با ورود به نیچ مارکتینگ از قبل در مورد آن تحقیق می کند و از جزئیات آن آگاه می شود. به عنوان مثال شرکتی که تصمیم دارد به تولید لباس برای خانم ‌های باردار بپردازد باید از مشکلاتی که زنان در دوران بارداری با آن‌ها روبرو هستند آگاه باشد و اینکه با چه نوع لباس ‌هایی احساس راحتی می کنند و سپس با داشتن این اطلاعات شروع به تولید می کنند به این ترتیب با ورود به یک بازار کاملا آماده ریسک شکست خود را کاهش می دهد.

 

موضوع اصلی خدمات ما راه اندازی دفاتر تجاری و دریافت اقامت آلمان برای متقاضیانی است که دارای فعالیت اقتصادی هستند. اگر در زمینه تجارت فعالیت می کنید و علاقه مند به تجارت در آلمان هستید، برای مشاوره با ما تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما